Maart 27, 2007 - Verslag voorjaarstraining Spanje 2 t/m 12 maart

Vrijdag 2 maart Nog even gauw de bestelde oliepeilstok van de Vivaro ophalen bij de Opel garage. Weer een echt blonde actie, een plastic peilstok recht proberen te buigen Maar goed, nadat deze vervangen was kon ik Claudia Kamphuis, die mij gedurende de heenreis zou vergezellen, gaan ophalen uit Oldenzaal, waarna we op pad gingen. We gingen op pad met de bus, met daarachter de caravan richting het zonnige zuiden om twee dagen te gaan trainen op de Spaanse GP circuits Catalunya in Barcelona en daarna twee dagen op het circuit Ricardo Tormo, Valencia.

Was het nog 7 graden en regende het in Enschede bij vertrek, in Frankrijk bleef de thermometer in de bus al steken op 15 graden met een flauw zonnetje. Om 21.15 uur �s avonds, 60 km voor Lyon hielden we het voor gezien voor die dag. We hebben op een parkeerplaats in de nabijheid van een hotel, een stuk van de snelweg vandaan, ons mandje opgezocht.

De volgende dag om 7.30 uur weer op pad en we arriveerden om 16.00 uur op het zonnige circuit van Barcelona waar het kwik inmiddels was gestegen naar 23 graden. Dus dat betekende T-shirt en korte broekenweer en de zonnebril op je snoet. We mochten niet eerder met de bus en caravan het circuit op dan daags erna om 17.00 uur. We hebben toen besloten om een camping op te zoeken in de omgeving. Na ons op een leuke camping te hebben ge�nstalleerd, kwamen om 19.00 uur ook de monteurs Ton en Jan aan op de camping met de huurauto en zijn we later uit eten gegaan.

De zondag hebben we rustig vertoefd aan het strand in de omgeving van de camping. Om 16.00 uur waren we weer terug op het circuit, waar ook Jeroen en Rachel Westendorp, Norbert ten Vregelaar en Joost Nijland waren gearriveerd na de lange reis. Om 17.00 uur gingen we het terrein op en hebben ons "bivak" opgebouwd, de pitbox ingericht en de motor gereed gemaakt voor de volgende dag. Ik heb alle dagen met de zwarte, niet gespoten en bestickerde racekuipdelen gereden. Zul je namelijk zien heb je alles keurig netjes voor elkaar en je hebt er een boel werk aan gehad om dat zo te krijgen, leg je 'm tijdens de voorjaarstraining op een oor en haal je je gelijk een hoop extra werk op je dak.

Maandag 5 maart was het dan eindelijk zover. Voor het eerst in maanden weer op de baan op een nieuwe machine, nieuw seizoen en weer vertrouwen opbouwen, gezien de laatste race vorig jaar in Cartagena met een pijnlijke highsider afgesloten werd. Toch voelde het gelijk goed, de motor liep prima. Ik merkte dat de gasreactie heel direct is, dus dat betekende voorzichtig op het gas. Claudia werd 's middags weggebracht naar het vliegveld, die ging weer naar huis, alleen dan ietsje sneller dan de heenweg.

Na mijn eerste twee sessies waarin natuurlijk de baan verkend moest worden, kon ik wat aanzetten, waarna we zijn gaan werken aan de afstelling van de motor. Ik heb bewust gekozen deze twee dagen heel rustig op te bouwen, wat erin resulteerde dat ik iedere sessie snellere rondetijden reed en ook nog altijd aan het eind van de tweede dag nog progressie boekte en alles op me in kon laten werken waar we nog verbeteringen konden aanbrengen aan de motor en aan mijn rijlijnen. We hebben verschillende tandwielverhoudingen geprobeerd om goed uit te kunnen komen op het lange rechte eind van Catalunya en met een hogere snelheid uit de bochten te kunnen komen. Uiteindelijk aan het einde van de tweede dag hebben we ook een en ander veranderd aan de vering om een goede balans in de motor te krijgen. Ook hebben we het stationaire toerental van de Yamaha wat opgeschroefd wat vooral een positief resultaat opleverde in Valencia waar we op de donderdag en vrijdag hebben getest. Het opvoeren van het stationair toerental zorgde ervoor dat in de korte draaiers de motor beter doorrolde in de bochten en het vermogen makkelijker opgebouwd kan worden als het gas erop gezet word.

Mijn eerste indruk van Valencia was dat het me vanaf de tribune gezien een erg moeilijke baan leek, wel geweldig te overzien voor publiek. Een compact, bochtig en dus overzichtelijk circuit waar het hard werken is. De eerste middag op Valencia stond er een harde zijwind wat gewoon niet prettig rijden was. De laatste sessie van de eerste dag lieten dan ook veel rijders aan zich voorbij gaan. Ik ben wel de baan opgegaan en zette ook nog eens de snelste tijd van die dag neer. Een 1:58,0 min.

De motor voelt stabiel en we hebben goede afstellingen kunnen vinden. Vooral uitaccelereren en op topsnelheid is de Yamaha erg sterk. We hebben diverse afstellingen kunnen uitproberen. De tweede dag op Valencia gingen de rondetijden met in de eerste sessie met twee seconden sneller. Een 1:56 min dus. In de tweede sessie ging er maar liefst meer dan 3 sec seconden af naar een 1:52.4 in de derde sessie een 1:51,8 daar bleef het steken, die tijd heb ik niet meer kunnen verbeteren.

Ik kan zeggen dat ik naar alle tevredenheid terug kan kijken op deze zonnige, warme week in Spanje. Tijdens de terugreis hebben we met drie bussen en caravans terug gereden. Het waaide hard op de Route de Soleil. Een 100 km voor Barcelona lag er afgevallen lading in de vorm van houten pallets, twee hoog drie achter elkaar, op de rijbaan waar ik met de caravan niet meer voor kon uitwijken en reed er met 70 Km/u overheen. De schade bleef gelukkig beperkt tot barsten aan de rechtervoorzijde van de ter beschikking gestelde Campoworld caravan. Dat had ook heel anders kunnen aflopen! Jeroen en Norbert konden deze gelukkig wel ontwijken, maar Norbert heeft wel 100.000 Mikadosplinters op zijn dak gehad.

Zondag 11 maart waren we allemaal om ongeveer 20.00uur 's avonds weer veilig thuis van de 2000 km lange rit!

Tot gauw!

Susanne #175

www.brunelco-racing.nl

[Terug naar homepagina] [Terug naar het oude nieuws]
Website engineered by the WebMistress and last updated on September 18, 2006.